loading...
فرش دستباف
فرش فروش بازدید : 139 دوشنبه 25 فروردین 1399 نظرات (0)

فرش پشمی چه نوع فرشی است؟

خرید فرش پشمی به دلیل ویژگی­ های منحصر به فرد و ممتاز در سال­ های اخیر افزایش بیشتری یافته است.  فرش­ های پشمی به فرش ­هایی گفته می­ شود که با استفاده از پشم و ترکیب الیاف صد درصد طبیعی دیگری چون کنف و پنبه تولید می­گردد. استفاده از پشم برای تولید فرش و قالی در کشورهای دارای پیشینه هنر فرش ­بافی مانند ایران سابقه­ ای تاریخی دارد و گفته شده 5000 سال پیش از میلاد مسیح، عشایر و کوچ­ نشینان پارسی از پشم برای بافت فرش استفاده می­ کردند.

امروزه علاوه بر تولید فرش ­های دستباف پشمی، فرش­های پشمی ماشینی نیز توسط شرکت­ های مطرح، تولید می­ گردد. فرش­ های پشمی به دلیل طبیعی بودن و دوام بالا از محبوبیت ویژه­ای برخوردار هستند و خرید فرش پشمی در بسیاری از کشورها متداول است.

 

بررسی کیفیت فرش پشمی

یکی از مهمترین دلایلخرید فرش پشمی ، کیفیت بالای این فرش است.پشم متریالی است که علاوه برماندگاری بالا، از منتشر شدن گرد و غبار در فضا جلوگیری می­کند.

دوام و ماندگاری فرش پشمی نسبت به فرش ­های تولید شده از الیاف مصنوعی بسیار بیشتر است و دارای نرمی و لطافت منحصر به فردی است که آن را از سایر فرش­ ها متمایز می­کند.

اصالت و فاخر بودن یک ویژگی مهم فرش پشمی است. این فرش­ ها با الیافی کاملاً ارگانیک تولید می­شوند و بر خلاف برخی از فرش­های تولید شده از الیاف مصنوعی، ضد حساسیت و آلرژی هستند. دوام بالا، رنگ­های شاد و زنده، ثبات رنگ و تنوع بالای فرش پشمی از ویژگی­ های مهم این فرش است.

 

مهمترین موارد برای خرید فرش پشمی

از آنجا که شرکت­ های متعدد، فرش ­ها و قالی­ های پشمی را تولید می­کنند و بسته به نوع الیاف به کار رفته در تولید فرش و نحوه تولید، کیفیت نهایی این محصولات متغیر است، لازم است در زمان خرید فرش پشمی به نکاتی توجه نماییم تا محصولی با کیفیت ممتاز را تهیه کنیم. در ادامه به مهمترین مواردی که برای خرید فرش پشمی باید مدنظر قرار داده شود اشاره می­گردد:

 

توجه به الیاف فرش: فرش ­های پشمی، عموماً از پشم، پنبه و کنف تولید می­ شوند. فرش های 100٪ خالص پشمی دارای وزن سنگین­تری نسبت به فرش­ های تولید شده از الیاف مصنوعی و الیاف طبیعی مانند ابریشم هستند. پشم رایج­ترین متریال طبیعی مورد استفاده در تولید فرش است. کیفیت پشم به نژاد گوسفند، آب و هوا، مرتع و زمان چیدن آن بستگی دارد. در زمان خرید فرش پشمی باید توجه داشت که پشم با کیفیت، بر خلاف نخ­های مصنوعی، مقاومت بالایی در برابر شعله ور شدن دارد. با تست یک تار نازک از فرش می­توان متوجه شد الیاف به کار رفته در تولید فرش تا چه اندازه طبیعی است.

 

توجه به کیفیت رنگ فرش پشمی: الیاف به کار رفته در تولید و بافت فرش ­های سنتی ایرانی مانند فرش­های پشمی در گذشته با استفاده از رنگ­های طبیعی رنگرزی می­ شدند. رنگ­های طبیعی از حشرات کوهی کوچک، گیاهانی مانند حنا و نیل، و پوست انار  استخراج می­ شوند. امروزه علاوه بر رنگ­های طبیعی، از رنگ­های صنعتی نیز در پروسه رنگرزی الیاف استفاده می­شود. فرش پشمی به دلیل کیفیت الیاف دارای رنگ­پذیری خوبی است و رنگ ها کاملاً  در این فرش شفاف هستند. بنابراین توجه به درخشندگی رنگ نیز در زمان خرید فرش پشمی مهم است.

 

بررسی کاربرد فرش: پیش از اقدام به خرید فرش پشمیبه جایی فکر کنید که می­ خواهید فرش خود را قرار دهید. فرش­ های پشمی کاربردی­تر و بادوام­تر از فرش­های ابریشمی هستند و می­توانند حجم زیادی از تردد را برای ده­ها سال بدون خرابی و آسیب تحمل کنند. برای كسانی كه كودك خردسال دارند، فرش پشمی بهترین انتخاب است، چرا که از حساسیت و پخش غبار در اتاق جلوگیری می­ کند. از فرش پشمی می­توان در اتاق خواب و سالن پذیرایی نیز استفاده کرد.

 

بررسی شانه و تراکم فرش: در فرش­ های پشمی مانند سایر انواع فرش هرچه تعداد گره بیشتر باشد فرش مقاوم­تر و باکیفیت­تر است. بنابراین یکی از مهمترین ویژگی­ هایی که برای خرید فرش پشمی باید در نظر داشته باشید تعداد گره است. یک فرش با کیفیت حداقل 120 گره در اینچ مربع خواهد داشت. برای تشخیص این امر به زیر فرش و گره­ ها نگاه کنید. قسمت پشت فرش حرف­های زیادی برای گفتن دارد. هرچه تعداد گره­ ها بیشتر باشد به این معناست که تراکم و شانه فرش بالاتر است و در نتیجه ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

 

توجه به ابعاد فرش: از دیگر موارد مهم برای خرید فرش پشمی توجه به ابعاد فرش است.بهتر است فرشی انتخاب شود که از حیث سایز و ابعاد با فضای مدنظر تناسب داشته باشد. استفاده از فرش ­هایی با ابعاد کوچک برای فضاهای وسیع و یا فرش­هایی با ابعاد بزرگ برای اتاق­ های کوچک موجب نازیبایی و عدم هماهنگی در فضا و دکوراسیون داخلی می­گردد.

 

توجه به وزن فرش: فرشی که تار، پود و پرز آن از پشم باشد به نسبت سایر فرش­ ها وزن سنگین­تری دارد. این امر به دلیل وجود الیاف ارگانیک در فرش است. بنابراین در زمان خرید فرش پشمی باید به وزن فرش توجه نمود. اگر وزن فرش مانند فرش­های تولید شده از الیاف مصنوعی است، مسلماً از پشم خالص بافته نشده است و در آن از الیاف مصنوعی استفاده شده است. هرچند فرش ­های پشمی دارای وزن سنگینی هستند اما از ارزش کیفی بسیار بالایی برخوردارند.

 

طرح و نقوش فرش: طرح­ و نقشه فرش مهمترین عاملی است که در زیبایی فرش اثرگذار است. امروزه انواع فرش­های پشمی دستباف و ماشینی در طرح­ها و سبک­های کلاسیک و مدرن تولید می­ شوند. به دلیل تنوع بالای فرش­های پشمی امکان انتخاب فرشی مناسب با فضا و طراحی داخلی وجود دارد. بنابراین در زمان خرید فرش پشمیبدون هیچ دغدغه ­ای می­توان فرشی با طرح دلخواه خریداری نمود.

 

بررسی بودجه: لازم است قبل از اقدام به خرید فرش پشمی بودجه ­ای را برای خود تعیین کنید. در میان فرش ­های تولید شده از الیاف ارگانیک فرش­های ابریشمی گرا­ن­تر از فرش­ های پشمی هستند چرا که پشم راحت­تر در دسترس است، به همین علت فرش­های پشمی مقرون به صرفه­تر خواهند بود. با این حال قیمت فرش پشمی نسبت به فرش­های تولیدی از الیاف مصنوعی بالاتر است.

 

انتخاب یک مرکز خرید مناسب: برای خرید فرش پشمی باکیفیت لازم است از طریق مراکز عرضه مستقیم فرش و نمایندگی­های شرکت­های تولیدی اقدام کنیم. این مراکز به روزترین و باکیفیت­ترین محصولات را بدون واسطه عرضه می­کنند. سامانه­های معتبر آنلاین نیز یکی از بهترین مراکز برای خرید فرش پشمی هستند که تنوع بالایی از محصولات را ارائه می­نمایند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 695
  • بازدید کلی : 2,379